8η εκδήλωση του κύκλου “Τρίτη και 3 στο Τρίτο” για την περίοδο 2017-18, στο Στούντιο Ε της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, παρουσία κοινού (ελεύθερη είσοδος) και με απευθείας ραδιοφωνική και διαδικτυακή μετάδοση την Τρίτη, 28 Νοεμβρίου 2017 στις 3.00 το μεσημέρι:
Lucente stella – 1000 χρόνια μουσικής για φλάουτο
Ένα ρεσιτάλ ιστορικών φλάουτων με έργα από το έτος 1000 μέχρι σήμερα με τον Δημήτρη Κούντουρα. Έργα των Machaut, Hirose, Blavet, Κυριακάκη, Γρηγοριανοί ύμνοι και αυτοσχεδιασμοί.
10 διαφορετικά είδη φλάουτων και φλάουτων με ράμφος.
Πρόγραμμα
Petruslied Γερμανία 10ος αιώνας
Cunctipotens genitor deus γρηγοριανό μέλος 12ος αιώνας
• Μεσαιωνικό πλάγιο φλάουτο
Tels rit au main Guillaume de Machaut (1300-1377)
Lucente stella Ιταλία, 14ος αιώνας
Es fuegt sich Oswald von Wolkenstein (1377-1445)
• Φλάουτο με ράμφος άλτο
Lamento di Tristano Ιταλία 14ος αιώνας
Quant ay lo mon consirat Καταλονία, 13ος αιώνας
• Γκέμσχορν
Schema IV (*2003) Γιώργος Κυριακάκης (γ. 1967)
• Μπαρόκ φλάουτο με ράμφος
Δάφνη – Αγγλικό αηδόνι – Wat zal man op avond doen Jakob van Eyck (1590-1657)
• Σοπράνο φλάουτο με ράμφος
L’ autre jour ma Cloris – άρια του Jacques-Martin Hotteterre (1674-1763)
Sarabande – από την παρτίτα για σόλο φλάουτο του Johann Sebastian Bach (1685-1750)
• Μπαρόκ πλάγιο φλάουτο
L’ inconnue – θέμα και παραλλαγές του Michel Blavet (1700-1768)
• Μπαρόκ φλάουτο με ράμφος
Sakura sakura Ιαπωνία, περίοδος Έντο, 17ος αιώνας
Ben che da vui Johannes Ciconia (;-1410)
Meditation (*1975) Riohey Hirose (1930-2008)
Παρουσίαση: Τζουλιέττα Καρόρη Julietta Karori
Ήχος: Μιχαλης Συγλετος
Για να παρακολουθήσει κάποιος τη συναυλία από κοντά, χρειάζεται κράτηση θέσης με ένα μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση trito@ert.gr
Η Ελληνική Ραδιοφωνία στηρίζει τη σύγχρονη κλασική σκηνή, συνθέτες και ερμηνευτές, δίνοντας την ευκαιρία σε καταξιωμένους σολίστ, αλλά και ταλαντούχους νέους μουσικούς, να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, σε ρεπερτόριο χωρίς σύνορα εποχής, ύφους και φόρμας, με τη φροντίδα του τμήματος ηχογραφήσεων των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ.
Ma fin est mon commencement
Et mon commencement est ma fin
(το τέλος μου είναι η αρχή και η αρχή μου το τέλος)
Guillaume de Machaut, 14ος αιώνας
Σε διάφορες μουσικές παραδόσεις η μονωδία για φλάουτο έχει συνδεθεί με μια ερμητική έκφραση της ανθρώπινης ψυχής: από τη fluste του μεσαιωνικού μινιστρέλου, το νέι, το αποκρυφιστικό όργανο των Σούφι, μέχρι το ιαπωνικό σακουχάτσι και τον ποιμενικό αυλό. Συχνά στη μουσική αυτή κυριαρχεί η γαλήνη, η ενδοσκόπηση αλλά και η απόγνωση με προεκτάσεις που αγγίζουν τις πιο λεπτές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής.
Το φλάουτο, εκτός από το «ιστορικό» αναγεννησιακό και μπαρόκ ρεπερτόριο, απέκτησε μια σημαντική φιλολογία σολιστικών έργων τα τελευταία 40 χρόνια. Ταυτόχρονα, το «εν δυνάμει» ρεπερτόριο του οργάνου επεκτείνεται στον δυτικό Μεσαίωνα αλλά και σε παραδοσιακές μουσικές εντός και εκτός των Ευρωπαϊκών συνόρων. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται και αντιπαραβάλλονται έργα από τους μοναχούς του Sankt Gallen (10ος αι. ) και την ιαπωνική avant-guard του ’70, ύμνοι από τη μυστικιστική παράδοση των Σούφι καθώς και θέματα και παραλλαγές του τυφλού ολλανδού βιρτουόζου φλαουτίστα Jakob van Eyck και μονοφωνικά έργα των μεσαιωνικών συνθετών της Ars Nova Guillaume de Machaut και Johannes Ciconia. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται ένα ευρύ φάσμα της οικογένειας του φλάουτου και του φλάουτου με ράμφος από το μπάσο μέχρι τη σοπρανίνο και από τα μεσαιωνικά γκέμσχορν μέχρι τα μπαρόκ όργανα.
Menelaos-Dimitris Kountouras
Ο Δημήτρης Κούντουρας ειδικεύεται σε ιστορικά είδη φλάουτου από τον Μεσαίωνα μέχρι το Μπαρόκ καθώς και στην ερμηνεία της παλαιάς μουσικής.
Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στη Θεσσαλονίκη στο φλάουτο με ράμφος με τον Gilles Gourdier και στο φλάουτο με τον Ilie Macovei. Σπούδασε φλάουτο με ράμφος, μπαρόκ φλάουτο και παλαιά μουσική στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής της Ουτρέχτης (πτυχίο 1999, μεταπτυχιακό δίπλωμα σολίστ 2001) και στη Μουσική Ακαδημία του Μιλάνου (με υποτροφία του ιδρύματος Marco Fodella). Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ωδείο της πόλης της Βιέννης και στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Τρόσινγκεν όπου σπούδασε μουσική του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης (Master of Early Music). Ανάμεσα στους καθηγητές του υπήρξαν οι Kees Boeke, Heiko ter Schegget, Wilbert Hazelzet και Daniele Bragetti. Είναι διδάκτορας ιστορικής μουσικολογίας του ΕΚΠΑ με μια διατριβή σε θέματα Αναγεννησιακού Ουμανισμού και μουσικής. Υπήρξε μεταδιδακτορικός υπότροφος του ΚΕΑΕ για την έρευνά του «Η μουσική των τροβαδούρων στο λατινικό βασίλειο της Θεσσαλονίκης μετά το 1204» (Εκδόσεις Νεφέλη 2017).
Έχει συνεργαστεί με την Harmony of Nations Baroque Orchestra και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης (Ph. Jordan) ενώ εμφανίζεται τακτικά με την Καμεράτα Αθηνών / Armonia Atenea (Γ. Πέτρου) και με το Duo Goliardi (με τον μπαγιανίστα Κ. Ράπτη). Διευθύνει το σύνολο Ex Silentio και τη σειρά συναυλιών «Παλαιά μουσική στον Άγιο Παύλο» της Αθήνας.
Έχει εμφανιστεί σε διεθνή φεστιβάλ και σε αίθουσες συναυλιών της Ευρώπης και της Ασίας, όπως η Sala Verdi του Μιλάνου, η Pablo Casals Hall του Τόκυο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, το Konzerthaus της Βιέννης, τα φεστιβάλ Styriarte του Γκρατς, Banchetto Musicale του Βίλνιους, Proms του Λονδίνου Marco Fodella του Μιλάνου, Musica Antiqua της Χάγης και Mousike’ του Μπάρι. Έλαβε μέρος στην Ευρωπαϊκή περιοδεία της Armonia Atenea με την όπερα «Alessandro» του Χαίντελ (Πέτρου/Cencic) με παραστάσεις σε Βερσαλλίες, Παρίσι, Βρυξέλλες, Μόσχα, Βουκουρέστι, Άμστερνταμ, Βιέννη κ.α.
Έχει ηχογραφήσει με το Ex Silentio για τις εταιρείες Talanton και Carpe Diem και σε παραγωγές μπαρόκ όπερας για την MDG και την DECCA.
Ερευνά ζητήματα ερμηνείας της παλαιάς μουσικής καθώς και τις σχέσεις μουσικής και λόγου κατά την Αναγέννηση ενώ έχει εκδώσει σχετικές μελέτες και δοκίμια.
Διδάσκει στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Κέντρο Παλαιάς Μουσικής του Ωδείου Αθηνών και στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας.
Η Μουσική σας περιμένει. Στο Τρίτο